torsdag 15 september 2016

JÄMMER OCH ELÄNDE

Svar på blodprov fick vi redan igår och jodå fölis hade såklart akut anaplasma men han har redan svarat bra på det febernedsättande och var mkt piggare redan igår och idag verkar han faktiskt som vanligt även om han ser "ruggig" ut i pälsen.

Jag har aldrig tidigare haft nåt fästingburet på nåt föl och hur märkte jag det???
Jag märkte att han låg mer än han brukar men det kunde ju också vara för det varit så extremt varmt. Hans päls blev ruggig, ful och matt och det kom plötsligt.
Han körde inget kvällsbus utan dom sista dagarna hade han upplevts som "lugnare"
Han drack mkt vatten och valde vatten framför att dia på sin mamma så först trodde jag att hon sinat.

Men det som fick mig väldigt orolig var när jag bestämde att dom skulle vara inne natten mellan måndag och tisdag eftersom dom skulle till hovis och han på morgonen hade telefonstolpe svullna ben och var otroligt seg när han skulle ut och nästan lite vinglig.
Ringde då veterinären och tempade honom och han hade ju 40 graders feber. Hon kom och tog prov och satte honom på behandling och som sagt redan i går kom svaret.

Det är ett jävla skit helt enkelt och inte roligt att stå med två hästar med samma fästingburna elände.

Varför är fästingarna så aggressiva nu???
Beror det på den långvariga värmen eller?

För tillfället känns det väldigt deprimerande med sjuka hästar och dessutom var det tomt i brunnen redan på morgonen idag. Jag hann fylla TRE vattenhinkar innan det var tomt. Det är katastrof när man har 18  törstiga hästar och ger både ångest och merjobb. Skit är det....riktigt elände!
Det är inte roligt nu minsann...

//Bubbel - varm och törstig

Inga kommentarer: