tisdag 12 juni 2018

ATT HINNA MED

Måndag igen och vart tog denna helgen vägen.
Seminerade 4 ston i lördags morse och samtliga var klara i dag och jag har kunnat skicka hem 5 hästar idag.....men ikväll kom en ny med föl vid sidan och det kom ett sto igår kväll som ska föla här i mitten av juli och sen förhoppningsvis hinna semineras om!
I morgon kommer ytterligare ett sto från Stockholm som också ska föla här ....sen får det vara stop på fölningsfronten här i år men jag tar gärna emot nya på hela resan eller bara för fölning framåt nästa år. Boka i god tid för i år hade jag kunnat ta emot fler ston om jag bara haft tid och plats!

Fölen växer så det knakar....Lycka var ju tyvärr inte dräktig så jag seminerade henne i lördags igen.
Wilmas utlånade mage innehöll däremot föl och hon åkte hem/bort i kväll. Detta år får vi väl ändå hoppas att det går vägen.
Detta är annars ett år med många kastningar, för tidiga fölningar och många komplikationer bland hästar vars ägare jag känner , folk som finns nära ....inte bara sånt man läst om på nätet.
Senast igår morse försökte jag ge så goda råd jag kunde via telefon.
"Veterinär Johansson" har konstant jour och kan jag hjälpa på minsta vis gör jag det gärna. Jag är ingen allvetare men har ändå varit med ett antal fölningar under årens lopp men jag hade ju själv ett felläge jag aldrig varit med om vid fölningen förra veckan som jag fick rätta till. Den fölungen låg upp och ner och huvudet hade fastnat vid bäckenkanten. Gick bra men man får helt klart lite hög puls 


Minimini växer och heter nu bara Mini....alltså vilket charmtrolll....ett busigt sådant.

Kök och vardagsrum hos Ingas är klart....sovrummet kvar!
Snart dags för gäster igen.
Har ju så dåligt med tid bara!


Hökörning men extremt dålig skörd....det är katastrof detta år med både bete och skörd. Måtte det komma regn snart men hit verkar det inte hitta. Mina beteshagar är gula och helt nerbrända. Det finns inget , absolut inget att äta här hemmavid.
Varenda gång det lovas regn så ändras det ....och nope vi får inget....


Haft besök i helgen i ett antal omgångar och det är ju alltid trevligt att umgås men samtidigt är jag en hemsk människa för jag får sånt stresspåslag av att bara sitta och fika när jag har så himla mkt att göra hela tiden och just på helger vill ju folk gärna komma ut på landet för här är ju så långt och fridfullt....ehhhh jojo ...just på helgerna måste jag ju hinna göra allt det som jag inte hinner på vardagarna när det är allt som är inrutat på fasta tider! Dagarna är långa som dom är och det är svårt att få folk att förstå att jag kan faktiskt inte avsluta min arbetsdag förrän allt är klart och ska jag sitta still en timme eller två gör det att jag sen får jobba  länge på kvällen innan jag kan gå in för jo faktiskt djuren kräver både kvällsmat och frukost och inget som måste göras kan hoppas över.
Men jo jag känner mig som en dålig människa det gör jag....ger ångest på flera vis!
och fy helvete så gnällig jag låter att folk vill hälsa på innebär ju faktiskt att dom vill umgås med mig!

//Bubbel - har en knäpp matte




Inga kommentarer: