tisdag 17 juli 2018

HÅLL TUMMARNA

I söndags åkte vi en liten tur på auktion. Det var nästan för varmt för såna aktiviteter. Var inget jag behövde direkt men några trasmattor är ju alltid bra att ha!!

Vi fick minsann hela 4 mm regn i söndags kväll. 
Detta innebär att vi nu fått 26 mm sen snön försvann i våras. Det är fruktansvärt lite och det är inte en dag utan att man har väder och foderångest.

All tid går att försöka få ihop fodertransporter. Jag har hittat lite foder här och där men det är inte lätt med logistiken. Dom som har fodret har ju sina önskemål när det ska hämtas....lastbilarna vill ju hämta när dom åker förbi och fy så motigt det är eftersom man måste ta det långt bort ifrån. Måtte nån transport gå i lås. Jag lägger så otroligt mkt tid på att jaga foder.

Har några bilar som åker i dag och jag hoppas dom får lastat hos dom som har foder men det är tufft. Dyrt blir det också. Den som inte har djur fattar inte hur mkt mer fodret kommer kosta i år, nån stans ska ju pengarna tas att köpa det och detta kommer ju hänga i även nästa sässong eftersom det inte finns några foderlager alls. 
Nu börjar ju kraftfodret tryta och i vissa butiker så ransoneras exempelvis Lusern ....jag är väldigt glad att jag fick hem havre för vinterna och att jag köpt på mig mkt lusern pellets!

Ny hage för vissa igår....den torra maten dög inte till en viss kräsen gul häst.

Dagen idag startade som vanligt tidigt med semineringar.
I dag är det Springbank, Ike och Bon Coeur.
Jag hoppas få 4 ston klara i veckan så dom kan åka hem till sitt och nu tror jag inte det kommer så många mer nya ston men några till är inbokade, nån har ju inte ens fölat än och ett par som står här ska ju också semineras men sässongen ska väl gå mot sitt slut även om det är en månad kvar till vi stänger ner den verksamheten för i år. Jobb saknas inte!!!

Några privatelever med egna hästar hinner jag med också men mina egna har fått ta paus ett tag!!!

//Bubbel - kräsen oavsett foderstatus


Inga kommentarer: