fredag 24 januari 2014

PARAGRAF BESÖKARE

Idag är det fredag igen. Dagen har hittills farit full av det där "vanliga" arbetet på farmen men skönt när det är avklarat. Fick förstås köra extra extra mkt vatten ut i hagarna för dom dricker så för dom dricker så förbaskat!!! Bra att dom dricker förstås och på tal om det så hade jag ju länsstyrelsen( Landsbygds enheten) här i går för att kolla hur vi tänkt bygga om och till för dom hade inte riktigt förstått ritningarna ( och det förstår jag) med var också en djurskydds inspektör....

I min ombyggda avdelning + nybyggnad vill jag ha ett cirkulerande vattensystem för att slippa  frusna ledningar, frusna vattenkoppar som måste kompletteras med hinkar när det är från ca -8 ute....jag vill ju få en lättare arbetsmiljö för mig helt enkelt. Dom däremot var lyriska över stostallet där jag ENBART vattnar med hink och säger då att när jag vattnar med hink vet jag att dom dricker och hur mkt och då ser jag om dom mår dåligt...håller med om att visst man ser mängden vatten men jag ser ändå hur mina hästar mår genom att titta på dom!!!
Hur ska jag nu kunna göra dom till lags när jag bygger?????
Jag vill ju kunna rationalisera mitt arbete en del och det är ju därför vi bygger nytt...

Min äldsta stallavdelning är byggd -89 och har några år på nacken och där gillade dom plötsligt att det är byggt i ek för det håller!!! JA det gör det och jag är mkt nöjd med den stalldelen även om där är lite trång gång och precis inom ramen på takhöjden ...men igår kom dom plötsligt på ventilationen där...haha, hur många gånger tidigare har dom inte kollat stallet här och nu poff tänkte dom på det!!

Sen en annan sak som dom sa att ingen som säljer stallinredningar har material som står emot sparkar. Tänk jag trodde att det var nån form av krav från dom...har inte tillverkaren några skyldigheter - bara vi djurägare?
Det var min skyldighet att se till att ingen häst kan sparka igenom en planka!!!
Hur gör man det????
Vad har ni andra för material i era boxväggar???
Nu har jag ju inte nåt stall idag som är klent på nått vis för det är "home made"
Ska man kanske bygga så igen???
Jag blir helt snurrig....

En annan sak också...några lysrör satt vända åt "fel" håll , dom ska vara riktade neråt och inte sitta på nån vägg för hästarna blir bländade....alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta???

I min värld känns det viktigare att hästen /djuret mår bra, är i gott hull, äter bra foder , umgås med kompisar och får vara häst...men jag har kanske fel.

Nu var det ju inte alls några stora saker som dom anmärkte på alls här!!

Måste skaffa ett nytt tillstånd också vad det lider för vi hade lite roligt åt mina gamla som dom hade med sig som gjordes på Hedenhös tid...jag var så tidig på att söka tillstånd för hästverksamhet ang ridskola, ta emot inackorderingar , uppfödning och försäljning att det på den tiden inte fanns några färdiga blanketter utan vi knåpade ihop egna ihop med Länsstyrelsen då...
Tillstånden finns alltså såklart om nu nån tänkte gotta sig i att jag kanske inte hade några :) Vi ska bara göra ett "snyggare" papper...haha!!!

När stallbyggeriet sen är klart blir det givetvis en djurskyddskontroll men den är jag inte rädd för. Jag känner att jag tar väl hand om mina hästisar ( man har ju sett hemskheterna på Djurskydds inspektörerna på TV)

I morgon kommer för övrigt Tian hem igen...jag som bara fått positiva sms om hur bra det gått åsså poff hade det inte gått bra i måndags o då ville hon inte ha henne...så kan det gå. Tian som är en sån liten go häst. Nu vet jag inte om jag gör om den dumheten igen att låna ut häst...får nog smälta det hela lite!
Känns helt OK att få hem henne dock o no hard feelings, är man rädd ska är det inte rätt häst till ryttaren :)
jag lär förmodligen betäcka Tian och låna ut henne på plats istället (då har man lite koll och kan stötta )

//Bubbel- vill ha vår


1 kommentar:

Anonym sa...

På tal om snygga hästar,kolla in Frieserhingsten Fredrik den store på youtube,Bara så vacker!!