tisdag 31 december 2019

VI SUMMERAR 2019

Som alla andra måste även jag summera 2019

14 Februari på alla hjärtans dag var det dags att säga hej då till min kompis sen 15 år, Sopis. Det var väldigt tufft!

På min födelsedag opererade jag karpaltunneln på min höger hand vilket verkligen var ett måste för att kunna arbeta med såväl semin som övrig skötsel av hästarna. Jag var jätte orolig att jag skulle hinna bli fit for fight till fölningar och seminsäsongen skulle börja men det var jag!


Årets första månader så budgetrenoverade jag i vårt andra hus vi har i byn på alla lediga stunder och det har sedan varit uthyrt periodvis och haft lite turister i sommar. 
Jag hade ett gäng ston här för fölning och detta året var fölningarna lite mer centrerade och något mindre arbetskrävande på så sätt. Inte så många som gick långt över tiden som föregående år då jag fölvakade från mars till augusti!

Jag har fått tre jättefina fölungar själv i år e: Suarez , Harlem D och Touchdown. Den siste lyckades bli trampad av sin stora syster strax efter han föddes ute i ligghallen och fem dagar senare visade det sig att hans urinblåsa gått sönder. Sånt kan lagas men notan blev dyr!!
Han återhämtade sig fint och blev ganska omgående tingad och flyttade efter avvänjning till sin nya ägare som tidigare köpt tre LH uppfödningar.

Det finns ett par unghästar till salu om nån söker gångartshästar!!!

Trynolf the pig har flyttat in och ibland känns det som vi har ett zoo.

I juli lyckades jag bli trampad av ett seminsto och mosade min fot ordentligt och det blev lite besvärligt men mitt i seminsäsongen kan man inte lägga sig på sofflocket så det blev att halta sig fram.

Seminstona var många i år . Vi har aldrig haft så många tidigare och det är väldigt roligt att så många hittat hit men 50 ston är nog ungefär vad man mäktar med när man ska sköta allt själv. Det är jätte roligt och jag älskar det arbetet men det är dygnet runt jobb. Dräktigheten hamnar för oss lite lägre i år men iallafall på 80+ det är flera ston som inte är kollade så jag vet faktiskt inte exakt och kommer nog aldrig få veta säkert heller. Säsongen började med en rad av enbart dräktiga ston och sen kom en dipp vid midsommar, några kluddiga stoägare som inte seminerade klart sina ston och ett par usla hingstar då faller procenten och när man tittar på statistiken hade dom hingstarna inte bara dålig dr procent hos oss. Dock frustrerande när man är van att ha väldigt god dräktighet.
Vi har fortfarande ett snitt på 90 procents dräktighet på 10år - det är helt OK !



Nitro min ridponnybebis skulle hoppas in i våras och det blev då att Sanna tog sig an det och det gick så okomplicerat att redan efter ett par gånger åkte dom och tävlade och det gick så bra att vi pratade om att försöka kvala honom till ungponnychampionatet . 11 rosetter och kvalade gjorde han och i september var det final I Vetlanda. Dag ett vann Nitro och dag två slutade han sen totalt på en finfin andra plats dock nesligt slagen med 0,1 p.
Hur eller hur näst bästa ungponny är min uppfödning och lite kul är att det är hopptävlingar ja asat runt mest på i år.
Sanna kommer fortsätta rida honom 2020
Nitro har också varit ute på tävlingar i dressyr bland stora hästar i LC och LB. En härlig allroundponny!

Najda utbildar fyraåriga Amarettwo LH som kommer gå som fölsto OM hon ska tävla...

Mina ston tog sig i år med Suarez, Zuidenwind och Bon Coeur men tyvärr så kastade Diamond Rose sitt föl på dygn 113.

Om föregående år var extremt torr har denna höst varit nåt av det geggigaste i mannaminne. Jag tror aldrig det varit så mkt lera nån gång. Det har skrapats och sandats till förbannelse men det är som ett slukhål där vi bor!

Hästarna har i år hållit sig förvånansvärt friska - ovanligt!

Vi har fått våra elledningar nergrävda till farmen och nu är också fiber på gång.

Stallet består som vanligt av en hel del inackorderingar. Några har flyttat och andra har flyttat in. Snart kommer fler ston( några är redan här) som ska föla här och till nästa vår tar vi emot lite fler ston än tidigare år och det vet i katten om inte vi nischar in oss ändå mer åt det hållet!
Fler fölboxar behövs...

Året har i vanlig ordning inte innehållit mkt ledighet utan det är dagsutflykter och en och annan övernattning på bortaplan som gäller när man tar ledigt . Jag måste helt enkelt bli bättre på att ta ledigt UTAN att ha dåligt samvete!

Vi tackar alla för året som gått....alla goa elever som rider på mina hästar eller kommer och tränar med sina egna hästar, ni som har hästar på deltidsfoder, ni som ger mig förtroende att ta hand om era ston för fölningar och semineringar , ni som köper och förvaltar LH hästar , ni som har era unghästar uppstallade här och givetvis ni som har inackorderat och gör så jag faktiskt kan ta en sovmorgon då och då!!!

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer: