tisdag 5 maj 2020

INGA SENSATIONER

Vad gör vi på dagarna ???
Inga sensationer men det händer saker hela tiden och det är verkligen fullt upp.
Inga mer föl och stona håller på sig. En går på övertid nu men hon har i stort sett inte satt några juver alls. 2 st har däremot stora juver men har ca 2 v kvar. Kamerorna är på men det är inte fullt fölvak ännu på nån....glor några gånger/natt men dom står och sover i sina boxar
Nitro fick hoppa i lördags. Planen är att han ska åka på en PoJ på lördag. Jag skulle haft dressyrkurs i helgen men den ställer jag in då det inte känns lämpligt med övernattningar just nu. Vill man kan vi ha lite träning ändå en av dagarna men jag ska kolla starttider för Nitro först. Kanske lördag eftermiddag???? Söndag senare på dagen kan ev också funka men jag återkommer!!

Vi kollar ston och jag har seminerat ett gäng som är klara så nu får vi se om ett tag om dom tagit sig. Några ska vara kvar tills vi vet och dom ska iväg på bete idag! Två nya semineras idag. Jag som inte trodde att så många skulle betäcka i år hade fel. Det kommer förfrågningar och bokningar mest varje dag! Håll koll på brunster och hör av er senast dagen innan ni beräknar komma

Planterat ett plommonträd. Blir väl getmat som allt annat. Nu är det dock inhägnat. Jag har också påtat ner lite jordgubbsplantor och det ska sättas hallonbuskar också. Fröer ska påtas ner bara det slutar vara så kalla nätter! Min ambition är alltid att odla men jag vet att jag dödar det mesta..

Dessa gosnosar går hos Ingas. Dom stödutfodras och fick igår kväll en ny bal att smaska på!

Simba!!!

En sak som gör mig jävligt förbannad. Stoet som blev så sjuk efter fölning där ägaren tagit träckprov inte bara en gång utan två för hon hittade en spolmask ....provena visade inte på att hon hade nån mask.....nu efter fölningen har hon gått ner massor i vikt ( såklart delvis för hon var så sjuk) men i förrgår maskade vi henne eftersom hon ser tuffsig ut och som sagt blivit smal och fy fan vad spolmask hon hade och så stora dom var ....som feta ormar och dom längsta var runt 35 cm. Så äckligt och så tråkigt att man inte kan lita ett skit (humor)  på maskkontrollerna man lägger stora pengar på och måste göra för att få avmaska.... Jag är säker på att det bidragit till att hon blev dålig. Det är nog inte grundorsaken men det bidrog säkert till hennes förstoppning/kolik hon fick på dag 2 efter allt annat. Tänk att ha alla dom som brötar runt i magen när man fölat och har sammandragningar....usch, stackars lilla hästen!!
Nu hoppas vi att hon lägger på sig igen!!

Min nya häst har varit i seminspiltan men inget att seminera på. Till henne har jag valt Vivaldon e: Krack C - Diamond Hit. Hinner kanske ändra mig innan det är semindax!!!

Lillemamm är också på väg in i brunst och där blir det nog Helgstrands Freetown e: Fürst Wilhelm -  Sir Donnerhall

Dags att mocka skit...

//Bubbel - blir liksom aldrig klar med jobbet