onsdag 15 maj 2019

EN BRUSTEN URINBLÅSA

I morse när jag kom ut i stallet så såg jag direkt att nåt var fel med Lyckas föl
Han låg ner och flämtade och såg tjock ut.
När han reste sig ville han inte dia och gick liksombaklänges.
Kunde inte kissa....

Lyckas juver var helt torra (ingen som fikat på dom) och efter en stund började mjölken rinna....

Fans jävla skit.
BRUSTEN URINBLÅSA var min första tanke.
Men va tusan han är ju 5 dagar gammal , det brukar ju ske vid födseln.....och japp jag har varit med om det förut en gång för 22 år sen!
Det händer oftast hingstföl som har full blåsa vid födseln och den brister i en krystvärk.

Nu var det ju så att han föddes ute i lösdriften på förmiddagen i fredags och resten av flocken var ju där och jag såg ju att när hans syster tog ett varv inne i huset så steg hon till på honom precis vid bakbenet på höger sida långt ner på magen men eftersom han varit pigg och allt funkat så har jag ju inte lagt nån vikt vid det mer än att det var ju väldigt oturligt.

Kontaktade vetto som satte sig i bilen och kom tidigare än planen (skulle kolla seminston vid 9.00)

Hon körde ett ultraljud och ja , urinblåsan såg underlig ut så hon fick ringa HBG och vi gjorde i ordning bil och släp....jag lastade och åkte iväg.

3,5 timmes resa....vansinne att det inte finns djursjukhus närmare som kan åtgärda detta.
Helt slut fölunge

Han vägdes in på ca 73 kg och fick direkt dropp och förbereddes för ett ultraljud och det visade såklart vätska i buken och trasig blåsa.....alltså operation direkt.

Nu var det ju så att jag ringde försäkringsbolaget på vägen ner och kollade om hans försäkring täckte en lagning av urinblåsa......Svar NEJ. Hade han haft kolik hade det gjort det.....mkt konstigt.
Jag förstår att det är en veckas karens men då borde det ju vara på allt....fattar inte där!!!

Nåja nu är det ju som det är och han skulle få nyttja en del av sin mammas försäkring på 40000så jag sa genast till veterinärerna att behandlingen får inte överstiga den summan och jag kommer vara benhård på att den inte gör det för det är inte ekonomiskt hållbart att behandla för hur mkt som helst.

Jag har sagt att vi ska göra efterbehandling hemma om han överlever, medicinera och tempa , övervaka jag vi göra själva om dom bara laga honom och jag sa genast nej när dom ville göra foalcheck och lite andra tester på honom ....  Nä det försöker krämas ut så mkt pengar det går när man åker till djursjukhus.
Jag tror att dom förstod mitt dilemma och skulle försöka hålla priset nere men man måste vara rätt tuff när man har sjuk häst....fast man gråter inombords.

Han är iallafall opererad i em och dom har ringt att han hade vaknat. Så mkt mer vet jag inte.

Veterinären trodde precis som jag att det är traumat som orsakat pyspunka på urinblåsan då hans hål var i nederkanten av blåsan och när dom kläms vid födseln är oftast hålet ovanpå.....

Hur eller hur var hålet nu 5cm och det är ju därför han inte längre kunde kissa och han hade också tappat hela 7 kg i vikt när urinen tömdes ut.

Nu håller vi alla tummar vi har att han börjar dia och kan börja kissa och att njurar mm inte tagit stryk så jag kan åka och plocka hem honom innan helgen för annars springer kronorna okontrollerat!!!

Nu känner jag mig väldigt ledsen och stressad över allt detta!

Lille bebis måtte dom kunna laga dig!!!!





Vi blev mkt väl omhändertagna på djursjukhuset  och antagligen får jag väl skylla mig själv att jag har "fel" sorts försäkring . Kombinerad A;1 och A:2 skulle väl haft en foster och fölförsäkring istället.

//Bubbel - håller både tummar och tår