söndag 23 september 2012

DRESSYR ÄR SVÅRT

Dömt ponnydressyr idag. Div III lag. En del riktigt fina ponnyer i trevlig form o på rätt väg men också ganska många ekipage som gör mig lite ledsen...det är ostadiga händer som sågar fram o tillbaka = ostadig form o sparkande ostadiga skänklar. Ryttare i stolsits som inte alls känner in ponnyns takt o rytm...
Dressyr handlar mkt om känsla - även på lägre nivå.
Ta hjälp av tränare , läs igenom ditt protokoll när du tävlat klart...fråga gärna domaren om du inte förstår vad som menas. Vi bits inte :)
Sen kan det ju givetvis vara dagsform som spelar in, att ryttare o häst är spända...men grundform är viktig...missa inte den. Det finns INGA genvägar!
Som domare dömer jag ju det jag ser just NU, när du är inne på banan ...inte det jag sett tidigare eller det som kommer bli senare!!!
Jag hoppas o tror att vi kommer fortsätta ses på diverse tävlingar framöver , för dressyr är ju det bästa som finns. Glöm inte pussa era goa ponnysar i kväll :)

Eftermiddagen har bestått av slappande...inte helt fel. Nu är mina goa pållar nattade ( o pussade)
I morgon bitti kommer hovis o höstfixar lite tår.

//Bubbel - avtrampad sko