fredag 5 september 2014

BETÄCKNINGAR I SIFFROR - DET ÄR INTE GRATIS PRECIS


Suttit med bokföring.....det kostar att ha hästar och avel.

Nitro har druckit mjölk i sommar för 3255:- och då är inte sista säcken inräknad ...en 10 kilos.
Än är han inte klar....för så mkt har han druckit på 52 dagar sen hans mamma dog och han är nu 66 dagar gammal.

Betäckningar:
Oops : 6600:- och är inte ens dräktig
Belthia: 12.625:- då är 90 dygns avgiften också betald...så inga ytterligare kostnader tillkommer vid fölning.
Boscotti: 7437.50 :- dräktig - tillkommer fölavgift.
Diamond Rose: 5937:50 dräktig - tillkommer fölavgift
Amfhyr LH: 7850:- dräktig - tillkommer 90 dygns avgift.

= 40.450:- inkl moms och då behöver jag ju såklart inte betala stations avgift och uppstallning på någon station eftersom jag har min egen.

I dessa summor är inte veterinäravgiften till fullo inräknad då jag antar att hon kommer debitera lite mer än 3000:- jag räknat på/häst.

Det dyraste i kalaset tycker jag är semin skicken som kostat mig: 6162:50 och då har jag inte haft många skick/sto men vissa hingsthållare tar oförskämt mkt betalt anser jag.
 Åsså klagas det på veterinär och stations kostnader i stoägare föreningen....
Den värsta till att ta betalt tar 775:- + moms/skick och det är dessutom den hingsten med sämst spermakvalitet.

Däremot vill jag säga tack till hingsthållarna som gett bra rabatt till mina ston.
En har till halva priset och dom andra SWB stona har fått 20%- 30% rabatt.
Tack tack :)

Nu ska jag traska hem med några hästar från hagen och sen blir det lektion igen kl 17. Haft elever på fm också.

I kväll ska jag ääääääntligen få gå och simma. Har inte varit öppet fredag kvällar innan och förra veckan var jag inte hemma...men nu  ska det plaskas :)

I morgon och söndag kan du rida program . Kostnad: 200:-  Jag dömer och ger feedback.
Anmäl dig gärna

//Bubbel - har gjort mitt för dagen

Inga kommentarer: