onsdag 5 november 2014

SKIT MED KOLIK

Nu är jag förbannat trött på dessa koliksymtom utan att hästen verkar ha "vanlig" kolik.

I dag har hon varit dålig sen i eftermiddag och det är inte stopp nån stans, snarare att hon bajjar lite för mkt. 9 ggr totalt av helt vanlig konsistens . Inte hårt , inte löst....vanligt!

Igår var hon som vanligt liksom i måndags där innan hade hon konstiga anfall i fyra dagar.

Veterinären såg att uringblåsan var förstorad när vi dräktighetskollade och är det det som ger kolik.
Ikväll har jag sett henne kissa två gånger men hon beter sig inte konstigt innan/under/efter....
Frågan är ju dessutom , vad gör den förstorad???

Ger mag/tarm och linfrön och Tranbärsjuice om i fall att....

Alltså det här gör mig galen???

Maskad är hon!!!
Hittar inga maskar i nåt bajs nån gång.....

Magsår??? men hur yttrar det sig???

Urinsten???? Hur yttrar det sig???

Finns inte mkt info om man googlar precis!!!!

Vad i hela friden kan man göra????
Kraftfoder får hon bara lite lite. Just nu vågar jag ju knappt ge nåt.
Höet är bra och fri tillgång från 6,30 -  ca 18.30 ute och i boxen ligger  lite hö när dom kommer in + att dom sen får natthö.

Dom har alltid tillgång till vatten både ute och inne!
Tycker förstås att hon dricker lite mer än dom andra i samma stall.
Vattnar i hink så jag har god koll!!!!

Dags att kolla igen!!!

Åhhhhh detta gör mig superstressad och jag tycker så extremt synd om Fyran!!!
Jag mår ju nästan lika dåligt som hon gör....suck.

//Bubbel - vill ej ha en sjuk syster

Inga kommentarer: