lördag 22 augusti 2015

GLÖM INTE UTBILDNINGS SKALANS GRUND

Tillbringat mest hela dagen i domarbåset. Måste erkänna att idag var det verkligen inte lättdömt då det hände väldigt mkt under ritterna. Banan hade bla ett farligt hörn som många var rädda för och en ljusstrimma utmed långsidan men dessutom var det väldigt mkt formlösa hästar i undertempo. Tror faktiskt knappt aldrig jag sett så många felställda hästar som genat över banan nån gång tidigare dessutom mkt dubbla spår. Riktigt svårt att döma LC/LB när det är så här, svårt att få vettiga kommentarer känner jag för man vill ju inte skrämma bort dom som kanske är ute för första gången heller. Att hästen blir rädd är en sak men fel i grundutbildningen är inte roligt!


Glöm inte utbildnings skalans grund dvs TAKT - LÖSGJORDHET - STÖD/KONTAKT.
Det är jätteviktigt.

Som tur är fanns det ju såklart några ritter som gör en domare glad!

En annan sak är att man ser flera med felaktig utrustning och ni borde faktiskt läsa TR lite innan ni ger er ut på tävling och jag vill påminna er om att det är inte JAG som bestämt reglerna :)
Ingen begär att man ska kunna alla regler men en del är helt klart bra att veta. Det är synd att inte få vara med....

I kväll har jag fixat och grejjat i stallet. Ganska mysigt med fölungarna men idag var ingen av dom sugna på grimm träning men däremot gos
Bytt hagar på några och fyllt på vatten i det oändliga.

Kvällen har därefter varit aptråkig då jag är själv hemma och inget att göra...

//Bubbel - har trist

Inga kommentarer: