måndag 12 oktober 2015

IRRITERANDE HINGST STATISTIK

Suttit och läst dräktighets resultat på hingstarna 2015 då resultaten kom upp på ASVH förra veckan.

Som dom flesta vet använde jag bla hingsten Luxus CML som föregående år hade en dräktighetsprocent på 64%

Jag har fick då efter en säsongs kämpande dräktigt med honom och i år fick Amfhyr LH ett stoföl efter honom som jag är väldigt nöjd med. Iår bestämde jag mig därför på att chansa att använda honom till Diamond Rose och kollade då mkt noga med hingsthållaren hur dräktigheten var detta år och fick till svar att oja dom blir dräktiga och vi använder oss numera endast av en kylskåpskall mjuk klamp till skicken och det fungerar mkt bra.

Då mitt sto gick tom efter första seminering trots fredagsskick och ett måndags skick via slingan då det varit midsommar var ja osäker på att använda honom ännu en gång men fick fortfarande samma svar av hingsthållaren att allt såg så bra ut.

Efter försök nummer två med fredags skick blev hon inte heller då dräktig och jag bestämde mig då för att byta hingst till Zuidenwind och då behövdes ETT skick så blev hon dräktig. Han har iår ett dräktighets resultat på 90.90% enligt statistiken.

Nu när resultaten är upplagda ser jag ju att Luxus CML haft 57.14% dräktiga ston men nån felräkning måste det vara....även om det redan är ett dåligt resultat.

Enligt statistiken har han betäckt 31 ston 7 st via AI och 25 TAI och det ger ju 32 seminerade ston INTE 31!

Dräktiga står att det är 4 st via AI och 13 via TAI vilket ger en procent på ungefär då 7+25 är 32 ston så ett sto verkar dom ha glömt i statistiken
AI 57.14%
TAI  52%

Räknar jag på att 17 av totalt 32 seminerade stona blivit dräktiga är procenten YNKA 53,12% så hur vi än räknar är det en förbaskat låg dräktighet på hingsten.

Rätta mig gärna om jag har fel i mina beräkningar, för lite rörigt är det  :)

Att hingsthållaren haft mage att ta nästan 2800:- för sina urusla skick är väl magstarkt tycker jag och jag har dessutom betalt en betäckningsavgift på 2000:- + moms.
Att inte få dräktigt gav mig ju ytterligare en  betäckningsavgift på 2000:- + moms på Zuidenwind
Veterinäravgift 1800:- + moms
Reseersättning till veterinär ca 1000:- + moms då det blev många resor.
Dock behöver jag ju inte betala station eller uppstallning då jag gör jobbet själv.

Jag har också seminstation och försöker i ALLA lägen var rak och ärlig mot mina kunder och jobbar hårt för att få stona dräktiga . Jag vet ju såklart att man inte kan få alla ston dräktiga av olika anledningar men det är verkligen inte roligt att använda en hingst med så dålig procent där det inte är ärlig information...

Just denna hingst kommer iallafall inte jag våga använda fler gånger och inser att den pärlan jag har måste jag vara rädd om.

Att det var nåt "fel"på mitt sto kan vi i detta fall utesluta tycker jag!

Dräktigheten på min station "Stall Lilla Heda" slutade 2015 på 85%  vilket vi får vara nöjda över. Nåt sto är inte dräktighetskollat som seminerats sent på säsongen men 85% är det "sämsta" vi kan ha iallafall

//Bubbel - hoppas vi ses på seminstationen 2016


Inga kommentarer: