måndag 7 december 2015

FÄRG ELLER PRESTATION?

Färg eller prestations avel?
Det är trevligt med fina färger och tecken visst är det så men när man ENBART tänker färger när man avlar ...nja! En häst ska ju vara så mkt mer, eller hur!?!

Läste ett inlägg i ett forum där en väntade föl som skulle få den och den färgen och det var tydligen bara det som räknades. Stam? Ras? förutsättningar? Nix , helt oväsentligt bara fölet får den hett efterlängtade färgen....som faktiskt inte ens är garanterad. Tänk så besvikna dom blir nästa år om hästfan blir tråkbrun, är otroligt ful, utan känd stan, rör sig som en kratta och stoppar på första hindret!! Vem köper den då och för vilka pengar?

Själv fick jag en fölunge i år efter en dressyrhingst som brukar ge fuxar med mkt tecken. Det fick ju dock inte min och jag tror hon är en av dom få efter just den hingsten som dessutom är brun. Nu är ju inte jag så förvånad över det då mina hästar över lag brukar bli bruna utan speciellt mkt tecken annars också. Jag har dock fått kommentarer att åhhh vad synd om dig att den fick så lite tecken....själv tänker jag faktiskt inte alls på det då hon rör sig så förbaskat bra, är mkt sympatisk i sättet och har ett mkt väl meriterat möderne i flera generationer - vilket är det jag avlar på i första hand.


















 Dom tråkbruna brukar hävda sig ganska bra på tävlingarna ändå!
Årets rankinglistor har ju kommit upp nu och dom där LH hästarna ligger bra till på flera listor från LA nivå och uppåt. Trots färgerna...haha.

Jag har en annan riktigt fin fölunge född iår . Han är svbr och alla beundrar honom ända till jag säger att han blir skimmel. Då svalnar intresset. Nu är ju hans mamma skimmel så det är ju inte så underligt om han blir det . På hennes 5 avkommor är han dock den första.

Skimmel är inte min favvofärg heller men mest då pga man får sanera dom så mkt hela tiden - allt syns!

Äh jag tror han kan bli rätt bra ändå!

Tråkbrunt är kanske inte så dumt! Praktiskt iallafall


Får man ha en favorit hästfärg så har jag det!
Gissa vilken???
Får nog försöka avla fram fler....med fantastiska gångarter!

Ha en bra kväll

//Bubbel - gulbrun alla dagar i veckan

Inga kommentarer: