söndag 20 mars 2016

KURSAT :)

I dag startade dagen mkt tidigt med fodring och utsläpp och sen for jag mot Växjö för att möta upp mina domarkollegor från Kalmar hållet. Sen åkte vi och hämtade upp ett gäng i Ljungby och sen åkte vi i samlad trupp till Åstorp för dagens MSVB domarkurs som började 8.30

Upplägg där.....
Vi var 25 st så headseten räckte inte och givetvis fick jag tag i en med batterislut....meeeeeeeeeeeen. Hur bra hörde vi av vad Magnus sa??? Nada.
Han fick ändra upplägget och vi fick jobba i grupp och bedöma tillsammans i den FEI mästerskapsklass för juniorer vi bedömde. Oj vad många fina ekipage det finns och det måste ju vara super att vara junior och ha såna bra läromästare dom hade . Elithästar dom flesta som tävlat massor men andra ryttare tidigare.

Efter lunch skulle Magnus döma en GP special så då fick vi kolla på den.
Jag tycker det är härligt att se en sån gammal dam som Ulla Håkansson stil going strong och hon kom 3:a i klassen. Tänk att fortfarande rida på den nivån vid 78 års ålder :)

På em hade vi lite teori men den gav inte så mkt tycker jag och man bli mer och mer förvirrad i tänket.
Vi ska utnyttja skalan men man får inte avvika för mkt när man dömer tre stycken. Alltså det är svårt att få ihop. Poängskalan med halvpoäng känns som att fler och fler hamnar runt 65% när man dömer....där blir liksom en gröt , en tråkig gröt !

Kollade som avslutning en Intermediaire där två godkända hingstar deltog. Bocelli och Sibelius. Den sistnämde är ju för läcker tycker jag. Finns inte så mkt mer att önska vad det gäller rörlighet på honom  men ändå fick han inte jätte bra betalt just på den punkten. Dressyr är konstigt!
Bocelli vann och Sibelius fyra och båda är mkt fina hingar tycker jag!!!

Såg en annan häst tidigare på dagen som gick väldigt orent och den fick av en domare 7 och en 5 på gångarterna. Hur kan man se så olika???? Jag hade skickat ut den från banan. Det fick man sa vår domarutbildare...puh, tack!

Det bästa på dagen har trots allt varit resan, det är då man får prata med domarkollegor om både ditt och datt.

Nu är hästarna nattade på farmen här och jag har landat i soffan. Megatrött för dagen har varit mastig.


Förresten om nån vill rida i påskhelgen finns det möjlighet påskdagen eller annandagen men ni måste vara några stycken i så fall så hojta till om ni är ridsugna.

I morgon är det måndag igen och då ska jag ha några nya elever på kvällen. Trevligt

//Bubbel - dressyrnörd

Inga kommentarer: