söndag 3 april 2016

DRAMATISK ENTRÉ

Igår kväll vid 22.20 började lilla B tala om att det var dags för fölning. Hon hade förvarnat mest hela dagen med att hon fick vaxproppar vid 13 tiden och så fort hon såg mig gnäggade hon och ville gå in från hagen. Hon hade då gått 340 dygn.

När värkarna drog igång hoppade hon upp och ner i boxen och bytte ställning ett antal gånger men det hände inte så mkt mer än att det kom ut en fot.....i dom lägena vet vi att hjälp kommer behövas.

Hittade framben nummer två och sen fick jag huvudet på plats, fölis låg lite snett åt vänster och där satt den fast....väldigt fast.
Lilla B krystade så mkt hon orkade och vi hjälpe henne med att dra men det var tvärstopp.

Ringde vetto och fick lite stöd och pepp och det behöver man även om man varit med om många många fölningar.
Det slutade med att mannen i huset fick ligga bakom stoet och ta spjärn med sina fötter mot stoets rumpa och väggen och vi "dränkte" fölis i parafinolja. Han drog och jag lirkade med ben, kropp och huvudet.... Kan man använda parafin när bebisarna ska in i magen hjälpte det till när den skulle ut också....

Fölis var pigg men det vet i sjutton om det gått bra om vi missat fölningen på nåt vis eftersom stoet var så utmattad och den satt så fast.

Mammahäst låg sen länge och vilade medans fölis ville upp och upp kom hon efter ca 20 min på första försöket. Det var nog lite bra att mammahäst låg så länge och fick bekanta sig med fölisen eftersom det dessutom var första gången för henne och lite dramatik 

Jag har ju oroat mig lite för hur vimsiga mammisen skulle tackla mammrollen men det gör hon femstjärnigt. Hästar är kloka 
Natten blev lång då vi ville ha koll på efterbörd, ätandet och bajsandet så mkt sömn blev det inte. Men so far so god :)

Fölis är ganska stor och en fining. Ett fuxsto med bläs, långa strumpor bak och vita kronränder fram.
Stort grattis till uppfödarna som haft henne uppstallad här från start till mål under ett år.
Det känns faktiskt som om det är min uppfödning lite också....hahha. 
Stammen är Oban VH - Blue Hors Zack och nu är jag nyfiken på vad stjärnan ska heta. 
Fisrumpan lär nog inte bli hennes rätta namn!!

Så fort det blir bete flyttar dom hem till sitt igen och då har vi möjlighet att ta emot ny häst på samma sätt....lång eller kort period för fölning!
Stolta uppfödare :) som hälsat på i em

 ...man vill ju bara pussa den där nosen och gosa dom ulliga öronen !


Nu riktar jag uppmärksamheten mot Lycka som är nästa på tur....hoppas på att få sova ifatt lite innan bara!

//Bubbel - gillar nätter med fölvak för då får man extra mat hela tiden




1 kommentar:

sebastianmirasmilla sa...

Vilken tur att fölis kom ut, å att de var hos dig som kan!!!