fredag 9 december 2016

KOLIK ÄR SKIT

Usch vilket dygn. Tog in Hex och Nian vid 18 tiden igår och efter en stund inne damp Nian i backen vilket var konstigt eftersom dom ju käkar hö när dom kommer in. KOLIK förstås så jag gick ner och traskade i ridhuset och var inte särskilt orolig för han hade ju bajjat i boxen och la sen ytterligare två högar där nere....ack så fel man kan ha. Han blev jätte dålig. Bajsade 8 gånger och blev bara sämre. Ringde min ordinarie veterinär som såklart inte jobbade men hjälpte mig ändå på telefon så jag kunde kolla puls, tarmljud osv. 
Traskade vidare för det kändes ändå rätt OK men sen blev han snabbt sämre och låg mest på sidan och krampade och vi hade ingen kontakt med honom .
 vinglade när jag försökte leda om jag ens fick upp honom. Jag trodde faktiskt att han dog när han bara la sig helt still och platt. Fick såklart ringa distriktarna sent på kvällen och vid midnatt kom veterinär och gav medicin, slangade med paraffin mm. Kände också att det var ett stopp på högersidan vid blindtarmen (där jag ju konstaterat att det var sämre med tarmljud) Traskat med honom hela natten och hela dagen och nu äntligen i eftermiddag låg det en hög i boxen som är slemmig och paraffin hal så jag antar att det gått igenom hela systemet. Han är dock inte pigg än men det tar ju på krafterna att vara dålig så länge. Fast lite hungrig verkar han vara....håll tummarna!!

Jag har ju bestämt sen tidigare att jag inte ska buköppna fler hästar. Har gjort det på tre stycken genom åren och det är på tok för dyrt att göra trots försäkringar. Det är inte hållbart i min värld att lägga dom pengarna hur gärna man än vill. Det kostar för mkt att lösa ut dom. Det är en vansinnig räkning man får och man ska ju inte inbilla sig att bara för man har försäkring täcker det !
Man får tycka vad man vill om det beslutet men det är mitt beslut och jag får ta smällen.
Vi gör det vi kan hemma med veterinärhjälp.

Älskade fina Nian bli frisk.


Själv är jag helt slut och ska slänga mig i soffan en stund. 
Många steg har det blivit i natt. Kollade stegräknaren och från midnatt till tiiiidig morgon hade vi traskat ganska exakt 8 km i ridhuset Nian och jag

Bubbel och Hex är helt vilsna i sin värld i dag. Har farit i hagen som två yra hönor och undrat var deras bästevän är....dessa hästar

//Bubbel - slut i rutan

1 kommentar:

Linda Jonsson sa...

Blir alldeles tårögd... Stackars, stackars!
Håller tummarna ��