torsdag 7 juni 2018

INGA UPPHETSANDE NYHETER

Äntligen har även vi börjat med höskörd....
Behövs för här går det åt hösilage hela tiden med tanke på antalet hästar och att ALLT bete hemmavid är nertorkat och gult. Det är sorgligt.

Köpte hösilage för för nån vecka sen men det är verkligen jätte dåligt. En bal helt möglig och en bal innehöll mest bara jord och sten och det törs man ju inte fodra med, vi snackar hela kakor av jord....hoppas resterande balar är bättre men tänker faktiskt reklamera lite....

Bygger lite staket på lediga stunder....ha, finns sånna ?

Idag har vi haft hovslagaren här och jag tror nästan att allihop fått översyn. Fötterna växer ju extremt mkt och det är bara 4½ v sen Hex och Boriz skoddes sist. Nä , det är oekonomiskt.

På stofronten finns det alltid att göra men vi har skickat hem några färdiga ston denna veckan och det är gött. Man vill ha dom så kort tid som möjligt, det är den bästa ekonomin för alla.
Men tycker nog att ston i år är lite tråkiga....dom brunstar utan minsta ägg att seminera på eller har dom ägg dom inte släpper eller så har dom  stora ägg utan att brunsta men dom är helt stängda och då kan man inte heller seminera med nån framgång....nä det ska vara lätt smidigt och enkelt.

Min egen Lycka var inte dräktig ....hon är en sån som nu inte har en endaste follikel och heller inte visar nå brunst. Skumt, hon brukar vara som en klocka och har ALLTID tidgare tagit sig på första seminen. Nä hon vill väl vara ridhäst på heltid!!!

Igår var jag och hämtade upp en seminlåda så slapp stoägaren hela frakten frakten. Var en annan som skulle åt detta hållet och tog med lådan från hingsthållaren så jag mötte upp!
Första lådan jag hämtat nån annanstans i år.

I morgon fredag kollar vi ston från ca 8.30

I går hade Sussi elever här...bra att kunna hyra ut sina hästar till annan tränare när man själv inte hinner ha elever. Just nu är det så mkt med seminverksamheten, fölvak mm att jag har svårt att få ihop dagarna.
Försöker ha mina vanliga lektioner men det får ändras och pusslas lite men jag har ju världens mest flexibla elever så vi löser det!!!

Jag är ständigt trött tycker jag.
Igår var ju nationaldagen men det blev en heldags jobb som vanligt och jag hade sagt att vi skulle äta sill och potatis men jag hann ju aldrig börja med nån middag....var inte klar i stallet förrän 21.30 och eftersom jag tjatat om dom där potatisarna hela dagen så fick det bli att ställa sig och koka dom mitt i natten....

Hängde gardiner hos Ingas medans jag fyllde vatten innan idag....behöver piffa lite där och ska kånka upp samtliga madrasser till vånvingssängarna dit + ett bord. Hjälp mottages gärna....tack tack!!!

Nån som vill semestra där....???? Det är jättemysigt.
Eller kanske nån som vill hyra över vintern???

Nä nu ska jag jobba igen, kaffet i muggen är slut

//Bubbel - är för varm



Inga kommentarer: