tisdag 24 juli 2018

STEKTA

Det blev en lång dag igår. Vi började med stokoll som vanligt mån- ons-fre. Åkte sen mina vattenrundor och skottade skit. Vi flyttade mammagänget eftersom jag förstod att nån fölunge varit på vift då det låg hästbajs utanför deras hage och en tråd var av.
På eftermiddagen fick vi hö/hösilage leverans och denna gången var det en bil från Holland som vi tagit hit U T A N en massa mellanhänder och jag kan säga att det är inte till dom priserna man ser i alla forum på ex FB. Jag tycker det är en skam att alla mellanhänder tar så mkt betalt.
Jag som har många hästar både vägrar och kan helt enkelt inte betala priserna som finns nu men jag försöker hitta lite partier både här och där . 
Jag har sagt det förut att det är fortfarande inte bonden som får några pengar av årets hutlösa priser , det är som som är giriga mellanhänder som skor sig på katastrofen. 
Inget foder är billigt men det behöver inte bli ockerpriser!!!
Klart att bonden borde få betalt men bonden i Sverige har inget att sälja....
Och Nej jag har inte löst mitt foder ännu för vintern men jag är en bit på väg!

Hölasset lastades av vid kyrkan i Viås så vi hade en hel del pyssel innan det var hemma hos oss och dom andra som skulle ha sin del av lasset.

Glada miner vid seminspiltan i går morse....det där stoet i bakgrunden trodde iallafall inte jag skulle ta sig då det strulat en del men med bra veterinär och seminör så fixade vi det.....superroligt.

LM visar ingen brunst och nu hinner jag nog inte använda Ironman i år eftersom dom bara tappar honom veckan ut....måste tänka om hingst eller om hon helt enkelt ska få ett sabbatsår och vara ridhäst i stället för det drar ju iväg i tiden. Ny koll i morgon onsdag....

Stilstudie av Affe ( Brudvik Diafol Coch)

Wille ( WilleWinzent LH)


Lycka ( Lukretsia)

När vi kört klart höet sent igår kväll skulle jag bara åka upp och kvällshöa mammorna på betet....då var Olle på fel sida av staketet så då gav jag upp och tog hem allihop. Kan inte ha oron av att dom är ute och far. Det är hopplöst just nu att få strömmen att leda. Det är för torrt....
Finns det någon som har nåt bra tips? 
Föltassar leder väldigt dåligt och dom får verkligen inga stötar då backen är snustorr. 
Men tips mottages tacksamt......för det är likadant hemma.
Jag har satt ny jordning så jag har dubbla, vattnat vid jordspett, dragit fler trådar, staketen är ju helt nya för säsongen så det är ingen dålig tråd nån stans....
Tröstlöst


Söta kompisar. Loppan och Amarettwo LH

Tänkte om jag sätter tråden i trädet kanske dom inte välter stolpen och går ut....hjälpte inte det heller.

Idag är det väldigt varmt men jag ska banka stolpar när jag mockat klart, jätteroligt!
Får nog ta in en del av hästarna mitt på dagen för dom envisas ju med att stå i solen och steka

//Bubbel - för varm

Inga kommentarer: