tisdag 1 januari 2019

2018 ETT ÅR ATT MINNAS MED FASA

 2018 i bilder...
Sålde WinnieWinzton LH e: Cartier i början av året.

Fick tyvärr ta bort min fina Diamonds Zevenup LH e: Zuidenwind som tyvärr fick en krossad knäskål och trots operation för dyra pengar inte blev återställd

Årets första fölunge Lexiha LH e: Demand. Hon ska behållas.

Fler dyra veterinärräkningar . Råsa fick operera bort en missbildad tand 

Excluzive LH e: Zafferano föddes

Hans mamma Eliza e: De Noir såldes men bodde kvar här fram till han var avvand nu i höst och seminerades också med Zappa

Olle och Lexiha ....två mkt fina fölungar.


Renoverade på granngården och huset har hyrts ut både på kort och lite längre tid.

Déight LH LVST e: Benetton Dream föddes sist av mina föl. 
Dessutom har jag tagit emot ett antal ston för fölning och i vissa fall omsemineringar. Det var en sommar med extremt mkt jobb med fölningar och semineringar. Dygnet runt jobb!


Ramona lämnade oss i somras 22 år gammal

I sommar blev det ett nytt begrepp då vi drabbades av Höngest....det var torrt och om ni frågar mig den värsta sommaren någonsin. Jag mådde riktigt dåligt av allt höletande , stödutfodrande, staketbyggande, hästflyttande till där det fanns några strån att beta, alla besvikelser när man missade ett höparti, jagande avtransportörer när och fjärran för att få hit eventuellt foder och alla rent ut sagt hutlösa priser gjorde att man hade konstant ont i magen och det var många sömnlösa nätter. Jag fattar faktiskt inte hur jag lyckades fixa allt . 

Ovanpå all hö ångest var det ju vattengångest också då vi tömde brunnen dagligen. 
Nej tack - hoppas vi slipper en liknande sommar igen.



Så här torra har mina beten nog aldrig sett förut och jag hoppas slippa se det igen.
Folk som inte har djur förstår nog inte hur fruktansvärd sommaren var!!!

När seminsäsongen var slut var vi iväg ETT dygn på semester i Göteborg...

Nitro LH har varit utlånad hela året och har också gått kvalitetsbedömning.


På höstkanten kom det dock lite regn och världen ändrade sig igen. Vi fick en del andraskörd och en del av hästarna kunde gå ute och beta ända in i november....tack gode gud för för det sparade lite på vinterfodret man fått ihop.


I oktober fick Wilma kolik och gick inte att rädda. Hon var utlånad och dräktigt så det var ju väldigt tråkigt.

Samma helg var var vi borta TVÅ nätter och gjorde bla en Ålandskryssning. Så länge har vi inte varit ifrån gården på många år!

Vildsvinen håller på att ta över våra marker och nåt måste göras åt grisbeståndet i Sverige!

Mina hundar börjar bli gamla och Sopis börjar få dåliga ben och vi tar en dag i taget 

Amarettwo LH e: Luxus CML är 3 år och har påbörjat sin utbildning i år . Dessutom är hon dräktig med Suarez. Diamond är dräktig med Harlem D och Lukretsia med Touchdown. Dessutom är här ytterligare ston uppstallade som ska föla 2019 och fler kommer framåt våren.

Årets hemskaste dag var 26/11 när Boriz blev dålig i kolik och ingen kunde ens ana att han inte skulle överleva för han var ju inte alls särkillt dålig när veterinären var här första gången....vi trodde alla att det var på väg att gå över. Så blev inte fallet utan efter ca 19 timmars kämpande fick vi till sist ge upp. Tror aldrig jag varit så ledsen när nåt av mina djur varit sjuk. Mest gråter jag i tysthet men det har tagit hårt på mig för jag tycker jag är så noga med mina djur men ibland hjälper det inte vad man gör så går det åt helvete....
Inte nog att man mister sin häst utan det blev skyhöga veterinärräkningar också.

Strax innan jul såldes fina WilleWinzent LH e: Vitluvens Curbitz. Han bor fortfarande kvar här dock.


Dagen innan nyårsafton las en handpenning på Excluzive LH e: Zafferano och han ska till en som köpt två föl av mig tidigare men kommer också han bo kvar till framåt vårkanten ihop med sina kompisar här.

Tidigare i höstas när jag kände att jag hade lite många lektionshästar såldes goe Brudvik Diafol Coch "Affe" till Voullerims Ridklubb.....men som sagt när andra föll bort blev det lite för fattigt på hästfronten så dagen innan julafton köpte jag en julkapp till oss allihop, Loekie som är en 6 årig barockpinto som jag tror kommer bli omtyckt

I övrigt har året förstås bestått av många lektioner med härliga elever och ett ständigt skitmockande !!

Har inte avgett några nyårslöften för 2019 men jag säger som jag brukar.
- MAN MÅSTE HA ROLIGT FÖR ATT ORKA HA TRÅKIGT 
men snälla snälla ge mig inte ett år som 2018 igen för då vet jag inte om jag orkar.

//Bubbel - plötsligt 22 år men med lika spralliga ben som vanligt

Inga kommentarer: