tisdag 12 november 2019

KASTNING DYGN 113

Att hålla på med häst är ju inte enbart positivt och roligt , det händer ju många tråkiga saker också. 

Jag hade ju oturen i slutet av oktober att min Diamond Rose kastade sitt föl. Eftersom jag aldrig sett en så tidig kastning trots att jag hållit på med avel i många år fotograferade jag fostret, lite för att skicka in till försäkringsbolaget också även om jag inte har några summor att hämta där men försäkringen ska ju ändå avslutas ( foster och föl) mitt sto hade gått 113 dygn och den var ca 25 cm lång och vägde Max ett kg tippar jag på och den hittades i boxen på morgonen.

Utseendemässigt kunde man se att det var en häst mest liknande en sjöhäst. Blir man ledsen.... ja det blir man men inte på samma sätt som När stona kastar senare i dräktigheten. Jag har tidigare haft kastningar senare än 7 mån och då är det ju mer som en ” riktig” häst. 

Märkte jag nåt på stoet innan kastning??? Inte nåt jag tänkte på inför kastningen men i efterhand  vet jag att jag tänkte 4 dagar innan att oj vad hon plötsligt ser "tunn" ut i flanken  och 3 dagar innan verkade hon frusen och fick ha täcke på sig.

 Hade LM kastat i hagen hade man missat det helt och hållet eftersom fostret var jätte litet och lätt hade dolts i en hö eller halmtuss eller kanske i leran och det syntes absolut ingenting på stoet... inget blod, inga hinnor eller nåt och vem som hade missat det . 

Nu vet vi ju iallafall att hon är tom till våren och kan börja betäcka tidigt, om jag inget hittat hade jag nog inte anat på väldigt länge att hon var tom då hon aldrig visar nån tydlig brunst!!

Att stoet kastade blir lika dyrt som om det resulterat i ett levande föl då alla avgifter redan är betalda eller tja veterinärräkningen på seminavgiften har jag inte ens fått ännu. 

Jag skrev ett inlägg i en diskussion på FB ang kastningar och det var mängder av PM som ramlade in från folk som var nyfikna att se en bild- på både gott och ont... folk är jäkligt nyfikna. Har ingen lust att sitta och skicka bilder till er var och en och nu får ni helt enkelt ta en koll här.

 Ni som inte vill titta borde inte öppnat länken - det är så här livet är!

 // Bubbel - I med och motgång