fredag 12 mars 2021

AVEL OCH ANNAT




 Tiden bara far iväg, redan fredag. Som vanligt är det fullt upp både inne och ute.

Ena dagen vår och nästa vinter igen och idag är det glashalt på stallplan men som tur är är hagarna OK.

Igår skulle jag som vanligt jobba i Lammhult men fick hastigt lämna återbud då Luddöra med kompis drog race i hagen och fick inte stopp på sig själv och brakade in i ena matlådan. Skar upp sig fult och det blödde kraftigt. Fick avboka mina elever och ringa veterinär. Att det sen tar 8 timmar innan veterinären kommer kan jag tycka är på tok för mkt. Jag började leta veterinär strax innan 14,00 och fick inte tag på någon av mina vanliga veterinärer som inte jobbade nån av dom. Den jag fick tag på hos distriktet var inte här förrän ca 22.00. Det är på tok för lång tid. Tänk om det varit kolik eller hästen hållit på att förblöda???? Nu hade det hänt en incident hos dom igår men då borde man väl sätta in vikarie och inte ha en endaste veterinär ute . Veterinärens arbete när han var här har jag inget att invända emot för han är bra och vettig på alla vis men just att det ska ta så lång tid.
Nu blir väl förmodligen detta kalaset betydligt dyrare när det blev jourtid sen kväll eller kan man kräva att få betala för vanlig tid eftersom klockan inte var mkt när jag ringde dom??? Bävar för fakturan. 

Med hästen verkar det ändå gått rätt OK och inga senskador då hon kan stå och gå på benet men det är ett fult sår och nu är det boxvila och medicin som gäller.

Det flyttade in ett sto för fölning förra veckan. Såg direkt när hon kom att hon var för tunn för att föla i slutet av april så jag bestämde att hon skulle kollas....och jo , hon var såklart tom. Mkt trist för ägare OCH mig som skulle haft halva fölungen men så är det!
Stoet får nog stanna kvar här och jag ska testa att betäcka om henne ....ska klura lite OCH om inte får nån annan gärna ta över henne och betäcka. Är du intresserad så säg till ....Hon är hoppstammad e: Concorde - Germus R och född -06

Bruksprov är över för i år och det har väl aldrig varit så många hingstar som blivit godkända men det vet i katten om en del av dom som är graden accepterade har så mkt att tillföra . Exteriören är bedrövlig på många och blir man godkänd med hopp eller dressyrstam bör man ju ha nån viss talang för grenen. Man ska nog läsa noga innan man använder en del av dom hingstarna . Det finns ju några undantag dock. Nä jag vet inte om det nya systemet är så bra men det får tiden utvisa och behöver vi verkligen 40-50 nya godkända hingstar/ år i lilla Sverige???? Det ska ju vara det bästa av det bästa som blir godkänt tycker jag.

Jag gillar ju bruksprovsvinnaren på gångartssidan Glasgow och han ska jag använda till nån av mina ston men tyvärr har jag ju Bernstein i tre av mina och där faller jag ju bort....eller tyvärr och tyvärr jag gillar ju mina ston med gamle Bernstein i stammen.

En annan jag nog kommer använda i år är Janeiro Platinum men jag kan hinna ändra mig 50 gånger. Har 7 ston jag kan betäcka och tanken är 4 men vi vet ju alla att om veterinären är lite sen en morgon och jag druckit lite för mkt kaffe och fått nån lysande idé kan allting hända.

Kollar hopphingstar också ...känner mig som värsta amatören där just nu!

Dricker väl en kopp kaffe till och klurar vidare 

Förresten klurar på färg till lister.....vad ska man ha???


//Bubbel - älskar att nörda i stammar