måndag 22 mars 2021

KOM MED HINGSTFÖRSLAG ELLER LÅNA EN MAGE ....

 Diamond Rose e: Royal Diamond - Don Schufro. Hon ger ädelt och rörligt . Ofta ganska kvicka. Jag vill få en BRA front. Hon har själv en härlig ridbarhet och hon är som en Ferrari , reaktionssnabb. Jag vill alltid förbättra galopp och höjd på fölen då hon ger lite ojämt.  Ston oftast små och hingstarna gigantiska...lite lagom vore trevligt! Hon har ett supermöderne och är syskon med två godkända hingstar Demand och Quercus och samtliga av hennes syskon är högt placerade i sina årgångar (inkl hon själv som vann treårstest och var 4:a på rikssto) flera har också gått UVM dressyr. Jag vill i år ha en RIKTIGT bra hingst och det ska vara säljbart som föl!!! Ska finnas på TAI


Boscotti LH e: Bocelli - Stanford Född hos mig och har syskon som tävlar tom Intermediaire. God ridbarhet i stostammen. Hon själv är naturligt lite för rund modell, bra hals men lite för bred i bogen. Ger oftast avkommor åt det större hållet med bra gångarter inte alls i hennes modell utan dom blir mkt modernare. Söker hingst med god ridbarhet, korrekt benställ viktigt.(hon biljaderar och är lite rakhasad men inte nedärvt det) Vill ha hingst som ger åt större hållet, den ska vara ridbar, förbättra galopp, modern typ!  Det ska också vara hingst med förmånliga villkor och gärna levande fölavgift då hon tyvärr kastade i fjol. Jag har avlat på stostammen i 4 generationer och känner den väl! Ska finnas på TAI


Lukretsia e: Bernstein - Magritte. Lycka har hos mig fått 8 avkommor som till största delen varit lättsålda då dom både är snygga och rör sig bra. Tävlad lätt klass, utb MSV. Hon är själv liten men ger större . Avkommorna har hamnat mellan 163 - 180+ .Hon har en helbror som gått GP.
Hon är liten och burkig men med den bästa ridbarheten man kan tänka sig. En sån där häst man blir glad av att rida varje dag. Hon har ett mkt gott hjärta. Hon har själv en trevlig trav med god takt och fina längningar men galoppen blir lite rakbent så där vill vi alltid förbättra. Avkommorna är överlag spänstiga, snygga och kvicka.
Vill ha en hingst som ger höjd och lättar upp, förbättrar galopp och det är MKT viktigt med ett BRA sadelläge. Inte för explosiv. Gick gall i fjol men brukar ha lätt att ta sig. Vet ungefär vad hon ger och det brukar bli bra oavsett hingst.
Ska finnas på TAI


Riverside CS e: Richfield - Warsteiner . Ett sto jag fick i fjol och egentligen inte vet så mkt om mer än att hon tävlat tom LA , fått en senskada som satte stopp för det.  En snygg modell, 165+ med mkt vackert uttryck. Bra hals och nacke, korrekt, god takt. Flott häst helt enkelt. Mkt vänlig i hantering men jag vet som sagt inte hur hon är att rida på dom få gångerna vi testat.
Kan tänka mig lite yngre hingst till henne. Vill inte förändra typen så mkt men gärna få mer gång såklart, en galopp som går att länga och korta. Sadelläget viktigt då hon är lite rund (platt) med stora bogblad. Dressyrstammat givetvis men det ska vara nåt "roligt" 
Ska finnas på TAI

C Boncordia e: Concorde - Germus R (hoppsan det har smugit sig in en brun hopphäst bland dressyrstona) ett sto jag precis fått. Kom hit för fölning men visade sig vara tom och sett i backspegeln är det väl hennes problem men vi ska casclic sy henne så får vi se om det blir bättre och jag ska ge det en chans då jag fick henne gratis. Hon har en stam som inte alla andra har. Bra eller dåligt? Ett sto som rör sig riktigt bra (kanske skulle lägga på en dressyrhingst) Hon är nog närmare 170 , för tunn just nu och då ser hon lång ut men är inte det egentligen. Bra benställ. Vänlig i sättet men verkar vara pigg och vaken. Vill ha en modern hopphingst, säljbart men inte alltför dyr med hennes dåliga fölprocent så gärna levande fölavgift. Tittar gärna på nygodkända hingstar....
Ska finnas på TAI


Jag har fler ston jag kan betäcka ( Amarettwo LH, Loekie mfl )men det är dessa jag planerar för i år!

OM någon vill låna en stomage kan jag ev tänka mig att låna ut Riverside CS eller Lukretsia. Då står du för kostnaderna på stoet under tiden. Seminera kan jag göra ( blir billigt eftersom vi ju har station här) Hur vi lägger upp det kan vi diskutera men ser gärna att dom står uppstallade här.

Kom jättegärna med hingstförslag och kommentera varför just den. 
Det snurrar i mitt huvud så ny input är roligt!!!


//Bubbel - avel är dyrt men roligt