fredag 9 april 2021

BARA OROLIGT

 Nätterna kantas av fölvak och nyfölade lillemamm blev dålig när fölungen var två dygn. Det var ytterst nära att det blev en HBG resa men min bästa veterinär hade som tur var jour och det löste sig. Fölungen är windswept och ska inte vara ute så mkt och på hårt underlag så det blev nog för lite ute för mamma häst som ju hade behövt röra sig. Alltid är det nåt och allt ger mer eller mindre ångest....
Jag kan ju säga att jag var mer än orolig när hon låg platt i ridhuset och bara skakade och såg framför mig sommaren/hösten då Nitro miste sin mamma i gaskolik när han bara var 14 dagar....men två dagar hade varit ändå värre....

Kunde jag gjort si eller kunde jag gjort så....

Nu hoppas vi att dom ska hålla sig pigga men det har varit och är ständig övervakning i stallet eller kameran.

Fölis ska få specialhovslagarbesök kommande vecka och hon är redan stabilare i haser. Kotan har inte hängt med så det blir specialskoning eller nån form av plastning skulle jag tippa på.

Näst i tur att föla är Riverside CS som är beräknad den 12/4 men vem vill föla i detta jäkla oväder som är hela tiden. Det är hemskt blåsigt och kallt, hagel och drivis och var är den efterlängtade våren???

Jag sa när LM var sjuk att jag ska minsann sluta med avel....

Vem sitter just nu och kollar hingstar på språngrulla??
Just nu klurar jag till mitt hoppsto och på hennes lista står just nu
Magic Park
Ramiro van de Looise Heide
Crusador Ice
Cannobio
Cristallo II

Telefonen ringer ständigt . Många stoägare som frågar om allt mellan himmel och jord. Det jag kan svara på gör jag även om ni inte varit här och semineriat även om jag ibland kan tycka att man kanske skulle ringa stationen man varit på för att få råd inför fölning. Jag lägger ju min "fritid" på att svara på frågor.

//Bubbel - får äntligen bo i rätt box