söndag 13 april 2014

DOMERIKLURERI

Idag har jag dömt ponnydressyr i Sävsjö.

Många riktigt fina ponnyer med goda gångarter men en del ryttare har missat lite ang form och tempo. men så är det ju alltid.... Det är lite tråkigt när man ser ponnyer som inte riktigt får någon chans då dom är väldigt oliksidiga eller ihopdragna i sin form och där man hastar igenom programmet och sen inte är nöjd ( med vad domaren dömt)  Vi dömer det vi ser just här och nu , inte vad du gjorde på förra tävlingen du red när någon annan dömde och tävlade mot helt andra ekipage. Javisst dressyr är en bedömnings sport men vi har en poängskala att följa och lika väl en utbildnings skala ( lär dig gärna den - mkt nyttigt för att förstå dressyrens principer)

Takt & rytm ger en lösgjord ponny/häst med stöd....där har ni början av utb skalan :)

Ibland blir det så att man kanske tycker att idag gick det ju jätte bra men jag fick inte betalt. Kanske har du inte samma motståndare som sist och kanske red dom ändå bättre än just jag gjorde denna dag.
( Jag vet ju exakt hur man kan känna, jag har ju själv tävlat massor)

Dock är det inte domarens fel om poängen blir låga  - vi är inte ute efter att sätta dit nån eller döma lågt för att jävlas. Vi dömer det vi ser enligt poängskalan 0 - 10!!!

Dagen har i alla fall varit mkt trevlig med fina ponnyer och som sig bör spridning av poängen. Roligt att få utnyttja skalan och få se flera ekipage runt 70% eller däröver!
Jag har sett några riktigt fina ekipage där jag imponerades över noggrannheten och att behålla takt och balans i övergångar osv.

Jag blir också glad när jag ser ekipage jag sett förut där det hänt massor över vintern och där det presteras finfina resultat.

Fick frågan om det inte är tråkigt att sitta 6½ timme och se på ekipage - NIX trots att arbetsplatsen kan vara vinglig uppe på ett podie på en hård pinnstol och att kaffet dricks i plasmugg och alltid hinner bli ljummet...hahhaaaa

Vi ses i Vetlanda nästa helg :)

Rid fint !!!

Inga kommentarer: