lördag 29 augusti 2015

PÅ RYMMEN - KAOOOOOOOOOOOOOOOOS

Igår var det kaos de luxe på denna farmen.
Planen för gårdagen var att åka och umgås med goda vänner på Tyrolen på kvällen och absolut senast 18.30 var vi tvungna att åka för att hinna dit i tid!
 
Jojo...vid 15 tiden låg jag mkt bra i fas och hade förberett allt jag kunde.
 
Vi bestämde oss då för att släppa V på bete i grannbyn några dagar, dels för att han behövde lite vila/bete och att där bara gick två hästar och det är lättare för den som vill rida sin häst att dom är tre så blir ingen ensam i hagen. Ihopsläppet gick bra och vi åkte hem.
Då kom ägaren till saluhästen för att kika på hur hon utvecklas.
Mina ridledsgäster anlände för övernattning (fem personer) och samtidigt kom ett gäng elever....
Mina ston och föl började irra runt i hagarna så jag fick panik ta in hästar.
Då ringer telefonen....såg det var Päran och när han ringer då är det nåt särskilt.
Suck...jojo vit häst springer på fälten i grannbyn.
Kaos...jojo
Satkärringarna hade kört ut stackars V genom grinden som var ett minne blott.
Fick släppa allt här hemma och åka iväg. Lätt infångad vit häst som fick följa med hem men var i hela friden var dom andra två. PAAAAAAAAAAAAAAAAAANIK. Åkte runt och letade med hjärtat i halsgropen men nääääääääää hittade inga.
 
Plötsligt ringer telefonen ....är det dina två hästar som står på vägen efter Libbhults ängar....men va faaaaaaaaaaaaaaaaaaan det är ju jätte långt iväg åt helt fel håll.
Gasen i botten och åkte dit . JOjo det är dom två förrymda och båda är hela ....står lugnt i en kurva och äter nypon på en buske . Sån tur att ingen kört på dom eller att nåt annat hade hänt.
Huttade in tanterna på ett av mina beten i Karryd (om nu nån hästägare undrar var dom går när dom kommer till en hage med trasig grind)
Gasen i botten ....hem och visa ridledsgästerna tillrätta...dom tog det lugnt och gick omkring och drack vin i vår trädgård och verkade ha det gott.
 
Mina ridelever fick såklart rida sitt pass om än lite senare än tänkt. Dom är ju så självgående så dom hade börjat rida en stund ute...taggade hästar ( speciellt tanthästen som skuttade både upp i luften och sidvärts) så jag visade dom genast vägen till ridhuset för nä nåt mer kaos orkade jag inte denna dag....
 
Nä vi hann inte åka med till Tyrolen tiden vi tänkt men vi kom iväg en aning försenade glad att alla överlevt dagen!
Kvällen blev mkt trevlig och när jag kom hem i natt fick jag ställa mig och fixa dagens lunch till mina gäster som skulle rida mot Rosenholm.
Många timmars sömn har det inte blivit....

 
Nu har dom ridit iväg och jag ska förflytta deras packning till nästa övernattning.
Sen ska jag mocka , kolla till hästar och i em kommer spekulanter.
Hade egentligen behövt en ledig och lugn dag känner jag men det kommer väl aldrig hända.
 
 
I morgon dömer jag hos Teleborg. Ponny, lag div II. Två klasser med samma program tror jag LC:1 .
 
//Bubbel - ogillar galna dagar

Inga kommentarer: