fredag 13 november 2015

KOLIK ÄR SKIT

En av mina privatelever valde tömkörning på sitt pass igår kväl och då får man ju göra det !
 Tyvärr fick hon ju inte så mkt hjälp som jag önskade då Fyran behagade att vara dålig vid kvällens insläpp så mitt fokus fick vara att traska runt i ridhuset med henne medans lektionen pågick. Tror dock att C hade en bra ridhusstund ändå och jag lovar kompensera med hårt dressyrpass nästa gång.
Stackars Fyran var svettig och flåsade och ville mest ligga ner till att börja med men magen verkade vara igång då hon under en ganska kort tid bajsade hela sex gånger....magen dånade och det pruttade och gasade i bakändan. Fick traska runt länge med henne i ridhuset och till sist kissade hon också och sen direkt var hon som vanligt och genast hungrig och sur som en krokodil.
Krokodilsur är ett gott tecken på henne....

Detta med koliksymtom är verkligen otrevligt och det värsta som hästarna drabbas av. Just nu hör man ju att många hästar får kolik. Just Fyran verkar ju urinblåsan vara det största problemet men igår var det ju gasigt också.
Hon har ju dessutom föl vid sidan och jag minns ju hur illa det gick för stackars Nina i fjol. Henne miste vi ju när Nitro var 14 dagar gammal. Amarettwo är ju iallafall nästan 4½ månad och skulle ju klara sig utan mamma MEN jag vill ju inte mista Fyran och inte heller mista fölet i hennes mage.

Som avslutning på dagen budget harvade jag hela ridhuset och skottade kanterna. Kände att jag ändå traskat så mkt hela dagen så jag kunde lika väl ta ett styrkepass och göra det också!
Torsdagkvällarna har ju tills igår innehållit dansträning och detta var väl minst ett lika bra motionspass.

Idag startade dagen tidigt. Mammor är utsläppta , liksom alla andra kusar.
Jag dricker nu kaffe och väntar på mina snickare!
Ganska skönt att ha en lugn stund så här på morgonkvisten!

//Bubbel - tyckte utsläppet var väl tidigt = mörker


Inga kommentarer: