onsdag 23 mars 2016

LITE AV VARJE



Påsken är här....Iår blev det bara pynt utanför ridhuset och vid stallen. Ni slipper rida bland riset!


Gallerna börjar komma på plats.


Ventilationen i gamla stallet är på plats i alla boxarna!


Det blommar i trädgården.


Unghästarna växer!
Knaster är alltid en snygging!
Ska fota Amarettwo i dag om hon inte är för blöt av allt regn, man vet inte!


Nitro har fått prova sitt träns. Tyckte pannbandet såg lite B ut på honom. Lite för klent , men det får duga tillsvidare.


Longerad med tränset på ....så söt när han tar i på sitt lilla vis!
Nadde hängde på honom och det brydde han sig inte ett dugg om. 
Nu ska han få löshoppa några gånger och sen anser jag han ha tränat klart på just denna biten. Ska tömköra honom med selen på också ett par gånger men jag tror han fixar också. En trygg unghäst med ett gott temperament. Tror han tycker det är lite roligt att få jobba - inte bara gå i hagen och ja, jag tycker att en tvååring kan göra dessa saker ett par gånger innan dom går iväg på sommarbete. Jag tycker man har nytta av det när det är dags för framtida ridning. Däremot tycker jag inte att dom behöver göra saker hela tiden. Lagom är bäst!


Inga föl ännu, det står lite still med juverna. Nu inväntar nog lilla B lite värme tror jag. Igår var hon en riktig surpuppa och man fick absolut inte borsta hennes mage. Just den biten ger mig lite noja för hur ska hon bete sig när en fölis vill under och tutta. Nu är ju inte hon det första stoet i världen som får föl och jag hoppas att hon blir lycklig när den lilla är ute och blir en bra mammi.

Man följer ju en del fölningar och dess bekymmer i olika forum på nätet och det bygger på skräcken om allt som kan gå fel. Jag har ju väldigt många fölningar bakom mig men vill vara förberedd men vet ju att man kan missa saker och när fölungen väl är ute kan dom stora bekymmerna komma. Samtidigt är det bra att alla forum finns och man kan hjälpa varandra med erfarenheter och råd. Tyvärr när man läser vad en del skriver kan man på förhand nästan säga vad som kommer hända och att det går fel.

 Läste häromdagen om en som varit orolig inför fölning av olika anledningar och sen när fölis var född var hon så glad att den var överpigg och då tänkte jag genast att det är just dom som brukar bli sjuka.....hade jag rätt??? JAPP  

Nä nu får kaffestunden vara klar och jag får bege mig ut och mocka klart. 
Det tar sån tid med dom halmade boxarna.
Startade dagen i ridhuset. Härligt med morgonpigga elever.

Ska ut i hagen och leta efter Nawells sko som han rejsade av sig igår. Hovis har lovat att komma i morgon och fixa det. Guldstjärna till honom, hovis alltså. Nawell får ingen för han busar lite väl häftigt med sina kompisar!!!!

//Bubbel - skulle ALDRIG rejsa i hagen ;)

Inga kommentarer: