fredag 5 augusti 2016

VI KÖR ÄNDA IN I KAKLET !

Hade tänkt åkt på Virserums Marknad i dag men kom på att det hann jag ju inte alls eftersom jag ju hade ett gäng elever på em/kväll. Jaja elever är ju också skoj men kvällen blev sen så den tänkta Pubkvällen i grannbyn insåg vi att vi inte hann med. Vi har ätit god mat hemma och soffan är skön så det är helt OK.

Fler dräktiga ston i morse vid stokollen men också fler på väg in verkar det som...i år rullar det på längre och mer än någonsin men det är ju egentligen bra. Lite oroande med dessa sena ston är ju förstås att  vår höga dräktighetsprocent kommer ligga i farosonen men det är inget att göra nåt åt och samtidigt är jag såklart glad att stoägare vill åka hit och att dom tycker vi gör ett bra jobb! Vi som sa att vi inte skulle ta fler ston för ganska länge sen....haha, så kan det gå!

Jag förstår ju dom stoägare som vill göra ett försök trots att stoet fölat sent eller att det skadat sig och man vill ändå ha lite "nytta" av henne under konvalescensen. Nåja vi har ju en hel vecka på oss att få dom dräktiga och jobbar allt vad vi kan för att det ska gå. Vissa hingstar tappas sista dagen på fredag och några även måndagen den 15/8 sen är det finito för i år!

Har nåt riktigt krabbesto ståendes här och en del blir man inte klok alls på. Det är stående folliklar, folliklar som ovuleras när dom är jätte små och utan visad brunst eller brunstar man utan att det finns nåt att seminera på ....suck.

I dag har vi dessutom varit på seminjakt där hingsten hade åkt på tävling tidigt i morse för dom inte trodde dom hade några ston på G....men jag har blivit lovad en dos i morgon som jag då får åka och hämta!!

Det är spännande med avel, ibland lite mer spännande än man faktiskt önskar men jag tycker mkt om mitt seminjobb :)

Nu är det dags att krypa till kojs....har precis tagit sista stallrundan och medicinerat ett sto med Hippotrim ....Fritid och ledighet vad är det ????

//Bubbel - har hjärnan full av jobb dygnet runt




Inga kommentarer: