lördag 7 juli 2018

AMARETTWO ÄR DRÄKTIG

Äntligen tog Amarettwo sig och var vid koll i går dräktig med Suarez .
Det funkade bättre när hon var lite senare i sin brunst och fick ett tisdags skick istället för lördag . Det är mkt som ska stämma!
Fler inrapporterade dräktiga ston denna veckan och det gillar vi !
Även helt nya ston på väg in.
Nåt jag noterat är att här är det nästan enbart ston med föl vi sidan som semineras iår. Det brukar vara en del som bara ska ta en fölunge på sitt sto men dom är färre i år utan det är uppfödare som har sina ston i avel som betäcker. Roligt med nya kunder också...inte bara dom som brukar komma.

Givetvis kan man komma och dräktighetskolla sina ston här även om man betäckt någon annanstans. Det är inga problem när veterinären ändå är här.

Fölvakandet på dom sista stona har dragit igång så smått nu men ingen av dom har fulla juver så det borde dröja lite till! En beräknad den 15:e och den andra den 18:e. Kollar juver några gånger om dagen, bäckenband osv.

Nu i helgen har jag inneboende hos Ingas. Dom rider ridled och har bokat utebox på natten!

Utlånade Wille är hemma igen. Han ville inte bo med tjock nordsvensk utan gick helt enkelt hemåt igår han som aldrig brukar rymma ur hagen men igår hade han hamnat utanför och när han märkte det så drog han iväg....jag hittade honom Mellan Karryd och Stora Heda uppe vid mitt ena bete . Han blev jätte glad när jag kom med bilen och kom i galopp och stack in näsan i bilen och jag kände att han vill hem och så fick det bli så jag traskade med honom till gamla kompisarna i Stora Heda och jisses så glada och nöjda alla blev. Stackars dom som lånat honom hann ju bli jätte nervösa men Wille var oskadd och det gick ju bra men att ha honom på fel sida staket vill jag inte så nu får han bo "hemma" !!!

Idag står staketbygge på schemat. Dags att flytta beteshästar igen.

Hoppas på regn också . hörde på morgonen att det regnat i Braås och Klavreström men i Lilla Heda regnar det inte som vanligt...suck.

Jagar foder all ledig tid. Det går trögt. Självklart ska bonden få betalt för sitt foder men nu är det inte bönderna som får betalt ändå utan det är handlare som skor sig på akutläget och alla blir fan ta mig giriga de luxe. Så tråkigt när man ser handlare lägga ut små foderpartier till högstbjudande

//Bubbel - fortsätter dansa regndans

Inga kommentarer: