måndag 30 juli 2018

KLENA GULA

Solhelvetet skiner och nu är jag så less på varma dagar. Jag vill ha regn!

Har dock badat....både igår och idag. Plötsligt händer det.

Fick byta hingst till LM då Ironman togs ur avel då han inte ville hoppa på bocken. Fick hastigt och lustigt bli Harlem D. Ett bra val men betydligt dyrare för mig. Nu håller vi tummarna att hon tagit sig för jag har ju bara ett försök!
Lite roligt är att hela 5 stycken redan lagt in om intresse att köpa kommande föl men skulle det bli ett sto så är den naturligtvis INTE till salu....har önskat ett sto nu i 4 år efter henne.

Gul tvååring har skurit sönder sitt ben och det ser inte så jätte roligt ut men halt är han inte! Världens snällaste unghäst att hantera!

Gul gammal häst som från igår till idag fått mugg som inte ser så fint ut men jag har tvättat och hoppas att det ger med sig lika snabbt som det kom. Han får vara inne för det var mängder av flugor i. Men varför i herrans namn får man mugg nu....tror aldrig han haft innan i sitt 22 åriga liv heller. Skumt!!!!

Skickat hem några dräktiga ston och i morgon anländer faktiskt ett nytt....så än är säsongen inte slut.
Har en som står här som inte heller är seminerad än och en vi dessvärre inte kommer hinna då hon ju faktiskt inte ens fölat än men vad gör man. Hur kan man knipa så dant!!??

Här är fortfarande gott om hästar och inatt är det upptaget i 7 boxar.
Mocka får man göra året runt!

Man får stödutfodra dom flesta hästarna på betena .
Det finns bete men bara i Karryd 3 km iväg. Jag måste ju ha så många hästar här hemma nu när dom börjar jobba och blev skadade och i hagarna finns ju inte ett strå. Ogillar att behöva använda av vinterfodret.

På torsdag hoppas jag att jag får ihop en lastbil hit från två olika ställen . Måtte det gå i lås.

Mitt Holländska hö har jag testat en bal av idag. Det är jätte grönt och fint men tyvärr hackat så lite besvärligt att hantera men vi har vägt balarna och alla balar är betydligt tyngre än vad dom sa och det känns ju jätte bra. Man hör ju om så många som blir lurade.

Det går att ta hem foder utan mellanhänder, det blir så mkt billigare (även om det är dyrt) Det är fortfarande inte bonden som får betalt för sitt foder oavsett land....det är ALLA mellanhänder som skor sig på katastrofen.
Jag hoppas och tror att mitt foder snart är löst för vintern men det ger mig fortfarande massor av ångest då plånboken är tömd.

Hörde ikväll om krispaket och pengar till bönderna
Vad får vi häst företagare???
För oss är katastrofen lika stor.
Vi kan inte bara slakta våra djur för det finns inte en krona att få igen på det.
Vi behöver också hjälp till foder inköp.
OM ni bara visste hur mkt dyrare det blir att driva hästföretag denna vintern som kommer!!!
Hur mkt kan man höja stallhyror, foder, ridlektioner mm mm..

Hur kommer det att gå för ridskolor? Jag får förfrågningar varje dag från ridskolor som ännu inte ens börjat leta foder.....ni kommer få det tufft. Jag kan inte hjälpa er att jaga foder även om jag nu lyckats trixa med logistiken för egen del ganska bra.....jag orkar helt enkelt inte hjälpa fler mer än ge lite tips i den mån jag kan och när jag får ebjudanden så skickar jag såklart vidare partier och priser jag tycker verkar rätt OK.

Jag behöver ytterligare lektionshästar i höst.
Jag har ont om små ponnyer och trevliga storhästar.....
Kanske vill nån låna ut i dessa hökristider för att slippa foderkostnad själv eller finns det nåt billigt att köpa....ekonomin för hästköp finns egentligen inte för närvarande men jobbarkompisar behövs även här.

Nä nu ska jag gå och  lägga mig en stund men fölvakandet fortskrider så jag ställer om klockan hela tiden , hela natten så jag inte missar nåt

//Bubbel - ont i karleden

Inga kommentarer: