torsdag 17 oktober 2019

VAD KOSTAR ETT FÖL I TILLVERKNING???

I år har jag bestämt mig att notera alla kostnader för att ta fram ett föl.
Jag kommer räkna allt som faktiska utgifter under resans gång men kommer inte räkna in mat, verkningar osv för mammor för dom drar ju in lite kostnader via sina lektioner dom går....

Hittills har det kostat:

Lukretsia / Suarez: 17,162:50

Amarettwo LH/ Zuidenwind : 6.225:-

Diamond Rose/ Bon Coeur : 10,350;-

SAMTLIGA SUMMOR ÄR INKLUSIVE MOMS.

Att det skiljer sig åt beror på att fakturering från veterinär och hingsthållare ännu är i ofas och jag som driver egen seminstation har inga veterinära fördelar utan betalar samma som ni andra som kommer hit med era ston. Förmånen är ju att jag inte behöver betala stationsavgift eller uppstallning förstås.

Diamond Rose har ju bra rabatter via LVST från hingsthållaren. Att Amarettwo ligger lägre ännu beror på att hennes föl har levande fölavgift och dom andra två 90 dygn.

I år har jag valt att ta simplaste foster och föl försäkringen då det blev dyrt med årets fölunge som blev trampad så urinblåsan sprack och han var ju precis nyfödd då och hade ingen täckande försäkring. Försäkringen jag valt är en ren veterinärvård från AGIRA som kostar 700:-

Jag återkommer med utgifter och kommer också speca upp dom så man ser vad som är vad.

Att det kostar att ta fram en fölunge är ingen tvekan om!!!!

//Bubbel - uppfödare måste vara galna

Inga kommentarer: