torsdag 26 augusti 2021

HÖST PÅ GÅNG










 Oj så höstigt det blev på en gång. 

Förra veckan hade vi "semester". Det gick sådär men vi var i Taberg i tisdagsoch hämtade en skopa till traktorn och var då på Tabergstoppen och åt glass, vi var i Huskvarna för Päran ville kolla på Husqvarna muséet där sen fick jag en Hööks trudilutt och så käkade vi på hemvägen. 

På torsdagen var i en Ölandsrunda på Em och tja vi hann en hel del och det var en trevlig tripp genom naturreservatet och en titt på bilträffen i hamnen i Färjestaden som avslutning.

I övrigt jobbade vi som vanligt och jag hann med både spekulanter, tvätta nya stallet mm så nu är det stostallet kvar som jag påbörjade i går.

I måndags kväll hade vi ett uppsamlingsheat med koll av ett antal ston. Några som seminerades på sluttampen och ett par som var 40+ . Dräktigheten ligger på 94% på språngrulla och totalt 87,5% och "sämre" än så kan det inte bli. Det är ett par till ston som ska kollas på söndag och vi hoppas väl att nån till är dräktig.  Jag har totalt seminerat 65 ston.


Nåt dräktigt sto som sedan kollats +40 dygn har varit tomma men i stort sett alla dom har haft en ny chans att bli dräktiga och har också tagit sig vilket ju är härligt när stoägarna hinner det sen är det ju alltid några man blir ledsen att man inte lyckas få dräktiga men så är det alltid men vi har ju trots allt en mkt god dräktighet även i år här och som sagt även små stationer kan leverera år efter år ( även om vi numera faktiskt är en lite större station) 

Det finns alltså en chans att kolla ditt sto söndag 29/8 kl 17.00 det är sista inplanerade kollen vi har här. Skicka ett SMS på 070 - 696 25 29 om du behöver göra en Dr koll. Därefter hänvisar jag till veterinärens klinik i Vetlanda och hon är tillbaka efter sin semester den 13/9 

Nu när seminsäsongen är över är det dressyrträningar som gäller igen. Både här  privat och i grupper och på annan ort om ni är minst 4 st 

Det drar ihop sig för renovering av badrum och göra en tvättstuga. Kommer älska att bo utan toa ....
Väntar på lite färg till mina lister i vardagsrum och kök....att det ska ta sån tid att få den. När taklisten är målad I RÄTT FÄRG ska jag ÄNTLIGEN tapetsera och det kunde ju vara mysigt att kunna sitta i en soffa igen innan året är slut....haha

I dag har jag noll inspiration och min kropp gillar verkligen inte väderomslag. Ont i knäet, ont i mina händer men det hjälper väl inte att sitta här och gnälla utan lika bra att göra lite nytta nånstans

//Bubbel - halt och matte är ledsen för det🍁🍁