onsdag 29 juni 2016

SISTA NYKOMLINGEN FÖR IÅR

Namnförslag mottages tacksamt. Hans namn ska helst börja på Z och han är nummer 6 så en sexa ska ingå på nåt vis....help!!! e: Zuidenwind - Royal Diamond - Don Shufro

Igår vid 21.45 föddes den här godingen . Lätt fölning och vi trodde på en sovnatt. Självklart sket det sig. Han var stor och ganska instabil först och hade inte det bästa tålamodet att leta mjölkbar så vi fick mjölka Lilla Mamman och mata flaska. Efter ca 3 timmar åt han själv på rätt ställe. Råmjölken var på "Very Good" och låg på 32 - 33 så han har säkert fått i sig det han ska. Jag kollade mjölken flera gånger och sista gången när vi såg att han åt helt själv på mammi. 

Hans fina mamma däremot släppte inte efterbörden så jag fick jogga runt med henne på stallplan och alla som har haft ett nyfölat sto som blir tvingad att lämna sin fölunge vet ju hur enkelt det är. Tyvärr hjälpte inte mina rundor utan strax innan fyra i natt fick jag ringa jourhavande veterinär som fick göra ett besök och medicinera och plocka loss! Dyrt ....jajjamen, självklart och hon tyckte nog att jag var lite nojjig men eftersom jag mist sto och föl för inte så länge sen så chansas det inte.

"Bertil bus" kommer bli till salu....

Sovandet inatt blev alltså lika med noll och eftersom jag skulle till fysioterapeuten vid lunch så känner jag mig nu i kväll rätt mosig, delvis för att stunden där var rätt kämpig också. När jag var halvvägs hem från stan fick jag ett sms från veterinären att hon ringt in hästmedicin recept till Linnegallerian ( jag som sagt Åseda) så det var ju bara att vända och åka tillbaka mot staden. Tur jag inte kommit ända hem för då hande jag blivit skogstokig :) 
Medicin till en kostnad av 972:- 


I kväll har det duggregnat här....alltså så pass mkt så man såg att det var nåt blött. Några vattenpölar blev det dock inte men dammet försvann ju!

Dessa killar på bild från igår. Hex och Nian får gå hemma några dagar - för dom jobbar och jag hinner inte plocka fram och tillbaka.

 Vad blir slutresultatet färgmässigt på denna??? Nån som vet? Svansen är ju svart i mitten

Till hans mamma har vi idag beställt semin från denna sportiga kille
Cartier RP 164
som man kan läsa om här om man är intresserad!

http://www.stallphem.se/index.php/avel/hingstar


Så här fin ser Borizto LH ut just nu!
Val e: Zuidenwind - Bocelli
Han kan vara till salu till matchande tävlingsryttare
Välkommen.


I morgon torsdag finns en ledig plats kl . 18.00 i grupp på LB/LA nivå om nån är lite extra ridsugen!

//Bubbel - fick damp av lite regn



Inga kommentarer: